FEMEILE DIN VIAŢA LUI BRÂNCUŞI (II). Nume de cod „Morice”
Dacă facem imprudenţa să-l scoatem pe Brâncuşi din legendă, s-ar putea să avem surpriza unor dezamăgiri. Omul nu este întotdeauna la înălţimea faptelor sale cele mai înalte, faptele fiind, în acest caz, opera artistică. Poate că, în numele imaginii pe care el ne-a indus-o iar noi am construit-o, raportată la morala comună, unele dintre relaţiile lui Brâncuşi cu femeile sunt imorale sau chiar incalificabile. Dar, pe lângă faptul că un «monstru» de talia lui Brâncuşi are circumstanţa genialităţii, e bine să luăm în considerare şi cuvintele lui Alfred de Musset, care spunea că „cele mai frumoase ciuperci cresc în bălegar. Dar noi mâncăm ciupercile, nu bălegarul”. «Ciupercile» sunt, evident, inegalabilele sale statui. Majoritatea dintre acestea au fost, însă, mai întâi femei.
Léonie Ricou şi „Madame L.R.”
Léonie Ricou
L-a cunoscut pe Brancuşi în salonul ei opulent din Grand Hôtel Particulier, aflat pe boulevard Raspail la nr. 270, în perioada 1914-1915. Leonie Ricou era o femeie bogată din înalta societate pariziană, o cunoscută protectoare a artelor şi a artiştilor. Nu există dovezi certe asupra caracterului intim al relaţiei lor, în orice caz Leonie i-a inspirat lui Brâncuşi lucrarea „Madame L.R.” (vândută, în urmă cu doi ani, la Londra, la o licitaţie Christie’s, cu 20 de milioane de euro). Sculptura n-a aparţinut niciodată „inspiratoarei”. Ea a stat în atelierul din cartierul Montparnasse până spre anul 1920, când Brâncuşi a dat-o, în schimbul unei picturi, lui Fernand Léger. Acesta a fost primul proprietar al lucrării, până la moartea sa, în 1955. A fost lăsată moştenitre văduvei sale, Nadia, pentru ca, ulterior şi în final să intre în colecţia Yves Saint-Laurent, care a vândut-o la licitaţia Christie’s. Lucrarea nu fusese nicodată expusă.
Baronesa Renée Irana Frachon
În perioada 1909-1910, i-a pozat lui Brâncuşi, în celebrul lui atelier-şantier-sanctuar din cartierul Montparnasse, misterioasa baroană Renée Irana Frachon, al cărei portret, conform interpretărilor, a devenit, prin distilări succesive, „Muza adormită”. Ca şi în cazul lucrărilor „Domnişoara Pogany” sau „Prinţesa X”, Brâncuşi a insistat obsendant în exprimarea totală a trăirii declanşate de modelele sale feminine. De aceea a încercat să „extragă” ideea din mai multe materiale (bronz, marmură, lemn). Discreţia cu care sunt învăluite anumite relaţii ne împiedică să ştim până la ce grad de intimitate au ajuns. Este şi cazul acestei baronese cu nostalgii (sau, poate, cu ascendenţe) persane. Ea chiar a vizitat Iranul şi i-a trimis, din Teheran, o carte poştală lui Brâncuşi, în 1923. Iar ceva mai târziu a publicat şi o carte despre călătoria ei prin lumea islamică: „Quand j’etais au Kurdistan”.
Agnes Ernst Meyer şi „La Reine Pas Dédaigneuse”
Mamă şi fiică: Agnes şi Florence Meyer
Jurnalista Agnes Ernst Meyer l-a cunoscut pe Brâncuşi, în 1910, prin intermediul soţului ei, Eugene Isaac Meyer, director al Ziarului „The Washington Post”. Relaţia dintre ei s-a materializat artistic în lucrarea „La Reine Pas Dédaigneuse”, sculptată în marmură neagră.
Agnes Meyer e aceea care îi asigura lui Brâncuşi, in 1914, transportul la New York al lucrarilor pentru expozitia acestuia la Photo-Secession Gallery a lui Stieglitz şi Steichen, după cum tot ea acoperea cheltuielile procesului câştigat de sculptor în 1929, contra vămii americane. În acelaşi an, Florence, una dintre cele trei fiice ale lui Agnes, a venit la Paris pentru a încerca să-şi construiască o carieră de dansatoare. A ajuns, evident, şi în atelierul lui Brâncuşi, adusă acolo chiar de mama ei. În mod fatal, între artist şi fiica jurnalistei a început o relaţie care s-a prelungit, prin corespondenţă, până în 1947. Se pare că lucrarea „Miracle” a fost inspirată de Florence Meyer. Iată câteva fragmente din scrisorile trimise de Brâncuşi, din care reiese destul de clar natura relaţiilor dintre ei (Unele dintre scrisori sunt semnate cu numele „conspirative” Morice I, Morice II şi Morice III):
Florence Meyer
„Nu demult am dejunat cu Favorita. M-a întrebat daca am ştiri de la dumneavoastră şi i-am spus că v-am scris o scrisoare aproape de dragoste şi că n-am primit răspuns, la care ea a afirmat că aţi fi fost indignată dacă v-aş fi scris altfel…“ (23 februarie 1933)
„Îţi mulţumesc mult pentru fotografii, nu sunt rele deloc. Ai perfectă dreptate să spui că dansatorii sunt fenomene şi nu rezultatul unei evoluţii, în toate artele este exact la fel. Şcoala nu ne învaţă decât ceea ce ştim. Drumul înainte este necunoscut, dar noi oricum mergem pe el, împinşi de o nevoie inerentă tuturor lucrurilor: iată la ce mă gândeam când spuneam că facem ceea ce trebuie să facem şi nu ceea ce bunul plac ne poate conduce să vrem să facem. Şi această nevoie profundă, care ne macină în permanenţă, e ca o piatră preţioasă, brută, pe care trebuie s-o lucrăm cu răbdare şi metodă. Nu te omorî cu dansul… Caută să nu te oboseşti, căci oboseala excesivă descurajează iar descurajarea repetată ucide încrederea în noi înşine. Or n-avem decât credinţa spre a ne ghida, draga mea Florence“ (31 iulie 1933)
„În seara premierei voi fi printre aceste flori, pentru a sărbători triumful tău. Floarea pe care ţi-o trimit e miraculoasă. Priveşte-o când eşti în dificultate şi ea te va salva“ (21 decembrie 1936)
„M-am gândit şi mă gândesc mult la tine, tot timpul… Te îmbrăţişez din adâncul inimii şi te aştept cu cea mai mare dragoste“. (7 august 1938)
„Te îmbraţişez mult, mult, mult, mult, mult… Am găsit cercelul tău printre pietrele mele şi mă bucur că e în siguranţă. M-am gândit şi mă gândesc mult la tine, tot timpul… Te îmbrăţişez din adâncul inimii şi te aştept cu cea mai mare dragoste“. (7 august 1938)
„Foarte, foarte dragă Florence, mă gândesc mult la tine şi aş vrea să fiu acolo, să te alint. Te îmbrăţişez de aici, cu spiritul şi inima, şi-ţi trimit multă dragoste“. (21 decembrie 1938).
Relaţia lor epistolară continua chiar şi în 1947. De data asta, Florence, care era măritată, îl iubea mai mult ca o fiică, trimiţându-i de la distanţă, iubitului ei de 69 de ani, pachete cu haine şi bunătăţi. Şi iată răspunsul lui Brâncuşi:
„Multumesc, Darling, acestea sunt lucrurile care-mi lipsesc cel mai mult. Morice III începe să te coste destul de scump. Ai să te ruinezi pentru un ingrat“. (1947)
Florence Meyer şi „Miracle”
VA URMA
Autor: Miron Manega
Preluat din publicaţia online CERTITUDINEA
Articole recente
- Nichifor CRAINIC: Un creștin care ar tolera distrugerea credinţei lui și a semenilor lui, acela nu încetează să fie tolerant, ci creștin
- Pr. Gheorghe CALCIU: Sunt naționalist în sensul creștin al cuvântului și înțeleg că acțiunea aceasta de desființare a neamurilor, de desființare a identității naționale, este o acțiune pusă de satana pentru dizolvarea ființei naționale a popoarelor
- Vreau ca procurorul anti-corupție și, mai ales, procurorul general să fie persoane oneste, profesioniste și absolut independente politic, adică independente de putere, de orice culoare ar fi ea, și independente de laudele lui Ion Sturza
- Maia Sandu, măcar o dată în viața asta, într-un gând cu mine!
- EUROVISION: Vrem sa stim cine este preocupat cu atâta interes de „domolirea” spiritului unionist de pe ambele maluri ale Prutului?!
- Acuma, că Siegfried Mureşan a revenit la Chișinău, garantat sută la sută că nu mai pupăm noi „unirea cu România”
- La noi șoșoacele, roșcații și kadârovii se numesc dodoni
Blogroll
- AGERPRES
- Argentina Gribincea
- ASCOR Basarabia
- Astra Română
- Biblia ortodoxă
- Cântări ortodoxe
- Cernăuţi
- Certitudinea
- Contele de Saint Germain
- Cotidianul
- Cultul Eroilor
- Cuvânt ortodox
- FILME ROMÂNEŞTI
- Ghidul mănăstirilor din România
- http://www.rostonline.ro/2017/02/nationalismul-in-istoria-romanilor/
- Mitropolia Basarabiei
- Muzeul ţăranului român
- Nicolae Federiuc
- Ortodox Tube
- Patriarhia Română
- Personalităţi basarabene
- Românii din Cernăuţi
- Sfinţi români
- TIMOCPRESS
- Victor Roncea
- Victor Tanase
- Vlad Cubreacov
Cele mai multe clicuri
- Niciunul
Statistică
- 378.853 hits
Arhive
- mai 2022 (10)
- aprilie 2022 (15)
- martie 2022 (34)
- februarie 2022 (2)
- iulie 2021 (7)
- martie 2021 (11)
- februarie 2021 (1)
- ianuarie 2021 (20)
- decembrie 2020 (16)
- noiembrie 2020 (20)
- octombrie 2020 (16)
- septembrie 2020 (12)
- august 2020 (19)
- iulie 2020 (21)
- iunie 2020 (10)
- mai 2020 (13)
- aprilie 2020 (19)
- martie 2020 (23)
- februarie 2020 (17)
- ianuarie 2020 (18)
- decembrie 2019 (12)
- noiembrie 2019 (30)
- octombrie 2019 (18)
- septembrie 2019 (25)
- august 2019 (28)
- iulie 2019 (32)
- iunie 2019 (32)
- mai 2019 (16)
- aprilie 2019 (11)
- martie 2019 (10)
- februarie 2019 (16)
- ianuarie 2019 (2)
- decembrie 2018 (18)
- noiembrie 2018 (18)
- octombrie 2018 (15)
- septembrie 2018 (11)
- august 2018 (8)
- iulie 2018 (7)
- iunie 2018 (28)
- mai 2018 (31)
- aprilie 2018 (32)
- martie 2018 (30)
- februarie 2018 (26)
- ianuarie 2018 (13)
- decembrie 2017 (9)
- noiembrie 2017 (1)
- octombrie 2017 (10)
- septembrie 2017 (4)
- august 2017 (2)
- iulie 2017 (4)
- iunie 2017 (1)
- mai 2017 (8)
- aprilie 2017 (7)
- martie 2017 (6)
- februarie 2017 (2)
- ianuarie 2017 (9)
- decembrie 2016 (9)
- noiembrie 2016 (6)
- octombrie 2016 (14)
- septembrie 2016 (2)
- august 2016 (2)
- iulie 2016 (1)
- iunie 2016 (14)
- mai 2016 (11)
- aprilie 2016 (1)
- martie 2016 (1)
- februarie 2016 (1)
- ianuarie 2016 (2)
- decembrie 2015 (2)
- noiembrie 2015 (1)
- septembrie 2015 (4)
- august 2015 (3)
- iulie 2015 (1)
- iunie 2015 (2)
- mai 2015 (3)
- aprilie 2015 (2)
- martie 2015 (2)
- februarie 2015 (7)
- ianuarie 2015 (14)
- decembrie 2014 (1)
- noiembrie 2014 (6)
- octombrie 2014 (7)
- septembrie 2014 (1)
- august 2014 (2)
- iunie 2014 (2)
- aprilie 2014 (2)
- martie 2014 (1)
- ianuarie 2014 (4)
- decembrie 2013 (2)
- noiembrie 2013 (2)
- octombrie 2013 (6)
- septembrie 2013 (3)
- august 2013 (1)
- iunie 2013 (8)
- mai 2013 (1)
- aprilie 2013 (2)
- martie 2013 (2)
- februarie 2013 (8)
- ianuarie 2013 (6)
- decembrie 2012 (3)
- octombrie 2012 (4)
- septembrie 2012 (3)
- august 2012 (2)
- iulie 2012 (1)
- iunie 2012 (3)
- mai 2012 (5)
- aprilie 2012 (3)
- martie 2012 (8)
- februarie 2012 (4)
- ianuarie 2012 (6)
- decembrie 2011 (11)
- noiembrie 2011 (12)
- octombrie 2011 (12)
- septembrie 2011 (22)
- august 2011 (8)
- iulie 2011 (9)
- iunie 2011 (9)
- mai 2011 (11)
- martie 2011 (4)
- februarie 2011 (12)
- ianuarie 2011 (12)
- decembrie 2010 (13)
- octombrie 2010 (4)
- septembrie 2010 (2)
- august 2010 (6)
- iulie 2010 (11)
- iunie 2010 (5)
- mai 2010 (5)
- aprilie 2010 (4)
- martie 2010 (20)
- februarie 2010 (1)
- noiembrie 2009 (1)
Comentarii recente