Prima pagină > Fără categorie > Primul meu angajament în fața alegătorilor din zona Cahul este desființarea AUTONOMIEI GĂGĂUZE

Primul meu angajament în fața alegătorilor din zona Cahul este desființarea AUTONOMIEI GĂGĂUZE

De ce AUTONOIMIA GĂGĂUZĂ, în varianta adoptată de agrarienii lui Lucinschi și Diacov în 1994, trebuie lichidată?

– Pentru că a fost concepută și promovată de grupările controlate de KGB din sânul puterii de la Chișinău exclusiv în favoarea intereselor rusești și în defavoarea Republicii Moldova, a populației majoritare românești din acest teritoriu și a grupului etnic găgăuz. Scopul de bază al adoptării Legii cu privire la autonomia găgăuză a fost și a rămas menținerea Republicii Moldova sub control rusesc, permanentizarea și întețirea procesului de rusificare a populației găgăuze și a altor grupuri etnice din cel de-al doilea stat românesc, precum și obstrucționarea afirmării identității românești a basarabenilor.

– Pentru că, prin crearea și funcționarea „autonomiei teritoriale” în cauză, s-a urmărit chiar de la început, acționându-se metodic și nestingherit până în prezent, cu concursul direct al autorităților centrale, concentrarea potențialului administrativ și socio-economic din sudul Republicii Moldova la Comrat în detrimentul municipiului Cahul și al localităților din raionul Cahul:

  • După constituirea autonomiei de la Comrat, cele 18 localități care au fost trecute în componența raionului Cahul din raioanele Vulcănești, Comrat și Taraclia (satele din lunca Prutului: Giurgiuleşti, Câşliţa Prut, Slobozia Mare, Văleni, Brânza, Colibaşi, Vadul lui Isac, cât şi localităţile Alexandru Ioan Cuza, Nicolaevca, Vladimirovca, Greceni, Burlăceni, Iujnoe, Alexandrfeld şi Găvănoasa, precum și localitățile Borceag, Chioselia Mare și Frumușica) au fost lipsite de patrimoniul fostelor raioane Comrat, Vulcănești și Taraclia, la crearea căruia au luat parte pe parcursul aflării lor în componența acestor unități administrativ-teritoriale. (Se impune adoptarea unei Legi privind participarea acestor primării ca acționari ai patrimoniului fostelor raioane Comrat, Vulcănești și Taraclia)
  • O mare parte dintre instituțiile care oferă servicii deconcentrate au fost transferate de actualul Guvern al PD din centrele raionale din sudul RM la Comrat. Astfel, Serviciul Fiscal de Stat, Trezoreria, Centrul de Standardizare și Metrologie Cahul, Secția de evaluare și control a CNAM (Compania Națională de Asigurări în Medicină) etc. sunt transferate de la Cahul în orașe din Găgăuzia. Mai mult, activități ale unor autorități centrale cu privire la dezvoltarea proiectelor de infrastructură ocolesc raionul Cahul și dau prioritate Găgăuziei. Acest lucru ne amintește de afirmația bașcanului autonomiei Irina Vlah, care declara în martie 2017: „Capitala Sudului Moldovei trebuie mutată de la Cahul la Comrat”. Ea a recunoscut în același discurs că Gagauzia nu a fost niciodată centrul sudului: „Găgăuzia nu a fost niciodată un centru al Sudului. Dar am reușit să convingem Ministerul Finanțelor și Inspectoratul Fiscal ca Inspectoratul Fiscal al Sudului să fie deschis la noi, în orașul Comrat. Acesta este un precedent excelent, când centrul Sudului se mută de la Cahul la Comrat”. Acest lucru i-a luat prin surprindere pe angajații din sectorul public responsabili cu aceste activități, dar și pe agenții economici din sectorul privat din sudul RM, care până acum raportau situațiile financiare către autoritățile raionale. Acțiunea în cauză se constituie într-un act de sfidare, desconsiderare și diminuare premeditată a rolului și importanței municipiului și raionului Cahul în regiune. Raionul Cahul este al cincilea după suprafață (1545,28 kmp) și cu 124,6 mii de locuitori (3,51% din populația R. Moldova). Întreaga U.T.A. Găgăuzia are cu doar 1% mai multă populație. Amplasarea strategică a raionului Cahul, infrastructura cu acces la comunicații de transport naval, terestru, cale ferată, frontiera cu două state vecine definește importanța sa incontestabilă pentru securitatea și stabilitatea, inclusiv economică și financiară, a regiunii.  Raionul Cahul este parte componentă în cadrul a două euroregiuni: „Dunărea de Jos” și euroregiunea „Marea Neagră”. Aceste realități au fost ignorate cu desăvârșire de Guvernul Filip și demonstrează că mutarea capitalei Sudului de la Cahul la Comrat a fost făcută din considerente exclusiv politice.
  • De la adoptarea Legii cu privire la autonomia gagauză (1994) şi până acum (25 de ani!) comunicaţiile din raionul Cahul nu sunt încă unificate pe deplin: infrastructura mai multor localități trecute în raionul Cahul din fostele raioane Vulcănești, Comrat și raionul Taraclia nu a fost încă integrată în rețeaua de comunicații a raionului Cahul!

 

         Actuala „autonomie găgăuză” trebuie înlocuită cu adevărata autonomie de care găguzii au nevoie, de autonomia culturală, care să servească dezvoltării limbii și culturii găgăuze, dar nu rusificării acestui grup etnic din Republica Moldova. Anume sub această formă de autonomie localitățile din actuala „autonomie găgăuză” trebuie incluse în componența viitorului județ Cahul în urma unei veritabile reforme administrativ-teritoriale.

 

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: